Path of Exile 2: Wszystko, co musisz wiedzieć o nowej kampanii i zmianach w Peo2! #2
Grinding Gear Games po raz kolejny podnosi poprzeczkę, prezentując drugą odsłonę swojej kultowej gry. Path of Exile 2 to nie tylko kontynuacja, ale pełne przekształcenie doświadczenia, jakie oferuje uniwersum Wraeclast. Nowa kampania, ulepszone systemy walki, niesamowity crafting i jeszcze bardziej złożony endgame – to tylko początek tego, co czeka graczy. Czy jesteś gotowy na przygodę, która na nowo zdefiniuje twoje spojrzenie na gatunek RPG? Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się, dlaczego PoE2 już teraz uznawane jest za jeden z największych hitów nadchodzących lat!
Drzewko Umiejętności Pasywnych
Drzewko umiejętności pasywnych w Path of Exile 2 jest rozbudowane i może nieco onieśmielać. Zawiera 1500 węzłów do wyboru, a każda klasa ma unikalny punkt startowy, w którym znajdziesz premie związane z jej specyfiką. Jednak później masz pełną swobodę eksploracji drzewka. Węzły są podzielone na klastry, z których każdy specjalizuje się w różnych bonusach. Możesz znaleźć klaster związany z pociskami, ogniem, czy maczugami, z których każdy oferuje inne korzyści.
Węzły w Drzewku Pasywnych Umiejętności
Na początek masz tzw. Węzły Podróży, które dają +5 do Siły, Zręczności lub Inteligencji. Wykorzystujesz je, aby spełnić wymagania dotyczące statystyk i przedmiotów. Te węzły są w pełni konfigurowalne i można je zmienić, wydając złoto. Teraz przejdźmy do kilku typów węzłów pasywnych, które można znaleźć na drzewku:
- Małe węzły pasywne: Dają proste bonusy, takie jak procentowy wzrost obrażeń w ramach klastra.
- Węzły Znaczące (Notables): Średniej wielkości węzły z bardziej znaczącymi bonusami. Powyżej kilka przykładów efektów, jakie można uzyskać w obszarze najemnika na drzewku umiejętności.
Przykład Znaczącego Węzła 1
„Reusable Ammunition” – 25% szans na to, że ataki kuszy nie zużyją bełtu.
Kamienie Milowe (Keystones) to duże węzły na Drzewku Pasywnych Umiejętności. Każdy z nich daje bardzo potężny bonus, ale wiąże się również z pewnymi ograniczeniami. Szukaj tych, które poprawiają twoją budowę postaci, a ograniczenia staraj się minimalizować.
Chaos Inoculation
„Chaos Inoculation” – Maksymalne życie zostaje ustawione na 1, ale stajesz się odporny na obrażenia od chaosu.
„Poświęć wszystko w imię odporności na chaos – nawet własne życie!”
Podwójna Specjalizacja
W Path of Exile 2 masz dostęp do dwóch zestawów broni, a system Podwójnej Specjalizacji pozwala przypisywać konkretne pasywne umiejętności z drzewka do każdego z nich. Dzięki temu zyskujesz więcej możliwości personalizacji swojej postaci, a także możesz używać synergicznych zestawów broni, aby zniwelować słabości w swojej budowie postaci. Oto kilka przykładów możliwości tego systemu:
- Przełączanie się między dwoma rodzajami obrażeń żywiołów, jak ogień i błyskawice, przy jednoczesnym korzystaniu z ogólnych bonusów na głównym drzewku.
- Korzystanie z broni jednoręcznej i tarczy dla obrony, a następnie przejście na broń dwuręczną dla większych obrażeń.
- Ustawianie Klątw na czarownicy (Witch), a następnie przełączanie się na umiejętności Chaosu, aby topić wrogów wokół siebie.
Punkty pasywne do drzewka zdobywa się poprzez wykonywanie zadań oraz pokonywanie opcjonalnych bossów podczas kampanii. Jednym z takich bossów jest Crowbell, którego można znaleźć dość wcześnie w grze.
Przedmioty
- Transmutation Orb – Przekształca zwykły przedmiot w przedmiot magiczny z 1 afiksem.
- Augmentation Orb – Dodaje 1 afiks do przedmiotu magicznego.
- Alchemy Orb – Przekształca zwykły przedmiot w rzadki z 4 afiksami.
- Orb of Chance – Losowo przekształca zwykły przedmiot w magiczny, rzadki lub unikalny.
- Regal Orb – Przekształca przedmiot magiczny w rzadki, dodając 1 afiks.
- Exalted Orb – Dodaje 1 losowy afiks do przedmiotu rzadkiego.
- Orb of Annulment – Usuwa 1 losowy modyfikator z przedmiotu magicznego lub rzadkiego.
- Chaos Orb – Usuwa wszystkie losowe modyfikatory i zastępuje je innymi losowymi.
- Divine Orb – Losowo zmienia wartości liczbowe na przedmiocie.
- Vaal Orb – Nieprzewidywalnie zmienia przedmiot i uniemożliwia jego dalsze modyfikacje.
Z drugiej strony, jeśli masz niepotrzebne przedmioty, możesz je rozłożyć na odłamki walutowe lub sprzedać handlarzom za więcej złota. Grinding Gear Games ulepszyło system handlarzy w Path of Exile 2, aby upewnić się, że otrzymasz bardziej odpowiednie opcje.
Gniazda (Sockets)
W Path of Exile 1 twoje gniazda (sockets) przechowują klejnoty umiejętności (Skill Gems) i klejnoty wsparcia (Supports). W Path of Exile 2 możesz osadzać w przedmiotach również runy Ezoamytu (Ezomyte Runes). Pancerze i bronie dwuręczne mogą posiadać dwa gniazda, podczas gdy wszystkie inne przedmioty mogą mieć jedno. W późniejszej fazie gry (endgame) możesz używać Vaal Orbs, aby dodać więcej gniazd lub potężnych rdzeni dusz (Soul Cores) dla lepszych bonusów.
Jeśli masz wyposażenie z gniazdami, którego nie potrzebujesz, możesz je sprzedać handlarzowi, aby stworzyć Orba Artificera (Artificer’s Orb), którego można następnie użyć do dodawania gniazd do istniejących przedmiotów.
Hadnel
Może się zdarzyć, że znajdziesz przedmiot, którego nie potrzebujesz, ale jest zbyt cenny, aby po prostu sprzedać go handlarzowi lub rozłożyć na odłamki walutowe. W takim przypadku warto skorzystać z systemu handlu w Path of Exile 2. Możesz handlować wszystkim z innymi graczami (z wyjątkiem złota).
Dla przedmiotów proces odbywa się poprzez bezpośredni handel między graczami, natomiast dla walut możesz wydać trochę złota, aby wystawić je na wymianie walut Faustusa (Faustus’s Currency Exchange). Z ujawnionych informacji wynika, że system handlu w Path of Exile 2 działa mniej więcej tak samo, jak w pierwszej części gry.
Unikalne Przedmioty
Oprócz możliwych do stworzenia przedmiotów zwykłych, magicznych i rzadkich, Path of Exile 2 oferuje szeroką gamę unikalnych przedmiotów definiujących budowę postaci. Obecnie nie wiemy zbyt wiele o wszystkich z nich, ale mogą one dostarczać potężne statystyki, takie jak wysoka prędkość ataku z „Quill Rain”, unikalne umiejętności z przedmiotów takich jak „Corpse Wade boots” czy zdolność do nakładania specjalnych efektów na wrogów. W zapowiedziach widzieliśmy kilka takich przedmiotów, ale ujawnienie Path of Exile 2 dodało do tej listy jeszcze więcej.
Quill Rain
Jest to jeden z przykładów unikalnych przedmiotów, który zapewnia szybki atak oraz inne korzyści, pomagając w budowie postaci skoncentrowanej na zadawaniu obrażeń szybko i efektywnie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Próba Sekhemów
Po raz pierwszy napotykasz Próby Sekhemów w Akcie 2. Jest to seria pomieszczeń wyzwań, z których każde oferuje nową nagrodę. Aby rozpocząć tę próbę, musisz uwięzić duszę Dżinna w monecie, a następnie poświęcić ją na relikwiarzu. Podczas próby każde pomieszczenie posiada własne wyzwanie, które musisz pokonać. Wybieraj pomieszczenia ostrożnie, ponieważ każde z nich wiąże się z różnorodnymi negatywnymi efektami pasywnymi. Te efekty utrzymują się przez całą próbę, stopniowo zwiększając trudność.
W odróżnieniu od reszty Path of Exile 2, głównym zasobem w Próbach Sekhemów nie jest zdrowie, lecz Honor. Gdy otrzymujesz obrażenia, tracisz Honor, a w przeciwieństwie do zdrowia nie możesz go uzupełniać za pomocą mikstur. Zamiast tego używasz Świętej Wody, aby handlować z Dżinnem w trakcie próby – możesz odzyskać Honor, zyskać błogosławieństwa lub usunąć negatywne efekty. Mechanika ta jest podobna do tej znanej z Forbidden Sanctum.
Pomieszczenia Prób Sekhemów
Różne pomieszczenia mają różne wyzwania, na przykład możesz trafić na próbę czasową, gdzie musisz przetrwać określony czas, lub próbę, w której trzeba zabić wymaganą liczbę potworów przed przejściem dalej. Podczas realizacji tych wyzwań musisz uważać na podstępne pułapki środowiskowe. Pamiętaj, że za każdym razem, gdy otrzymujesz obrażenia, tracisz Honor, a możliwości jego odzyskania są bardzo ograniczone.
Po ukończeniu pomieszczenia otrzymujesz nagrodę za dane wyzwanie. Zazwyczaj są to klucze zamiast przedmiotów. Klucze te można wymienić na różne nagrody po pokonaniu głównego bossa danego piętra. System ten wymusza ukończenie danego piętra, aby móc zebrać większość nagród.
Po odebraniu nagrody wybierz nowe pomieszczenie i przejdź do kolejnego wyzwania
Ukończenie Piętra
Na końcu piętra staje przed tobą ostatnie wyzwanie – boss! Postaraj się podejść do tej walki z dużą ilością Honoru, aby dać sobie największą szansę na sukces.
Po pokonaniu bossa piętra udaj się do Ołtarza Wstąpienia (Altar of Ascendancy) i wybierz swoją pierwszą wstąpienie. Pierwsze ukończenie nagradza cię 2 punktami Wstąpienia (Ascendancy Points), ale możesz zdobyć więcej, przechodząc trudniejsze wersje Prób Wstąpienia (Trials of Ascension) w późniejszym etapie gry.
Próba Boga Chaosu
Drugą mechanikę Wstąpienia odnajdujesz w Próbie Boga Chaosu, którą po raz pierwszy napotykasz w Świątyni Chaosu w Akcie 3. Aby rozpocząć tę próbę, musisz wydać Inskrybowane Ultimatum (Inscribed Ultimatum). Podobnie jak w Próbie Sekhemów, Próba Boga Chaosu oferuje serię następujących po sobie wyzwań, które musisz ukończyć, aby dotrzeć do końca. Wyzwania te obejmują między innymi próby czasowe, zabijanie wrogów czy realizację określonych celów – wszystko bez umierania.
Jednak nie jest to takie proste, ponieważ Mistrz Próby (Trialmaster) oferuje zarówno nagrodę, jak i dodatkowe utrudnienia. W każdym pomieszczeniu wybierasz jeden z trzech negatywnych modyfikatorów, które utrzymują się przez całą próbę. Próba Boga Chaosu zaczyna się stosunkowo prosto, z łatwą do opanowania mechaniką. Jednak każde ukończone pomieszczenie dodaje kolejny negatywny modyfikator, co eksponencjalnie zwiększa trudność wyzwania.
Na przykład: Nadchodzące Przeznaczenie (Impending Doom) – Pierścienie Chaosu pojawiają się na ziemi, rosną z czasem, a następnie wybuchają, gdy osiągną maksymalny obszar.
Próba Wyzwań
Przechodząc do kolejnego pomieszczenia, Mistrz Próby (Trialmaster) oferuje nową nagrodę, ale dodaje również nową karę. Wybieraj kary ostrożnie – jeśli wybierzesz zbyt wiele modyfikatorów, które ograniczają przestrzeń w arenie lub twoją swobodę ruchu, może być znacznie trudniej ukończyć kolejne etapy. Z drugiej strony, jeśli nałożysz wiele modyfikatorów, które wzmacniają potwory lub osłabiają ciebie, możesz napotkać niezwyciężonego wroga, który zakończy twoją próbę.
Na wczesnym etapie gry musisz ukończyć 4 pomieszczenia z rzędu, aby osiągnąć wstąpienie, ale w późniejszych etapach możesz ukończyć ich znacznie więcej.
Rodzaje wyzwań:
- Zabij wszystkie potwory.
- Przetrwaj próbę czasową.
- Eskortuj cel do miejsca przeznaczenia.
Ukończenie Próby
Po ukończeniu trzech wyzwań zmierzysz się z bossem. Próba Boga Chaosu zawiera również kilka losowych starć z bossami. Ich dokładna kolejność i poziom trudności zależą od momentu, w którym ich spotkasz, a także od wybranych przez ciebie modyfikatorów. Bossowie w Path of Exile 2 są wymagającym wyzwaniem, nawet zanim dodasz dodatkowe modyfikatory, dlatego wybieraj swoje kary z rozwagą.
Gdy ukończysz próbę lub uznasz, że ryzyko jest zbyt duże, wróć do Mistrza Próby (Trialmaster), aby odebrać swoje nagrody. Po pokonaniu bossa w czwartym pomieszczeniu udaj się do Ołtarza Wstąpienia (Altar of Ascendancy), aby kontynuować swoją podróż.
Atlas Światów
Poziom 65
Kampania w Path of Exile 2 jest podzielona na dwa wyraźne segmenty. Akty 1-3 obejmują poziomy od 1 do 45. Następnie akty 4-6 są nieco krótsze, ponieważ gracz porusza się szybciej, a kampania kończy się na poziomie około 65.
W okresie wczesnego dostępu akty 4-6 nie są dostępne. Zamiast tego powtarza się Akty 1-3 na wyższym poziomie trudności (Cruel), z nowymi, zmodyfikowanymi wersjami istniejących bossów. Oznacza to, że w Path of Exile 2 wchodzisz do fazy endgame’u około poziomu 65
Odblokowanie Atlasu
Wejdź do Zigguartu Vaal i porozmawiaj z Doryanim, aby odblokować dostęp do urządzenia map. Dzieje się to około poziomu 65, po pokonaniu końcowego bossa aktu 3 na poziomie trudności Cruel. Następnie wkraczasz do Atlasu Światów, aby walczyć z korupcją bestii. Jest to nieskończona przestrzeń, która rozrasta się we wszystkich kierunkach. Zaczynasz swoją podróż w Zigguarcie i rozszerzasz mapę w miarę eksploracji. Po ukończeniu danego obszaru uzyskujesz dostęp do kolejnego. Nowe strefy zawierają losowe kombinacje potworów, co sprawia, że niektóre z nich są łatwiejsze, a inne trudniejsze.
Wykorzystuj Kamienie Drogi (Waystones), aby eksplorować atlas. Są one jednorazowego użytku i można je wytwarzać, ale nie martw się – zdobywasz ich sporo jako nagrody za zabijanie potworów i ukończenie aktywności endgame’u. Każda lokalizacja zawiera inne potwory i może kończyć się wyzwaniem w postaci zabójczego bossa. Początkowo zdobywasz Kamienie Drogi I poziomu, ale potwory wyższego poziomu mają szansę upuścić wyższe poziomy aż do XVI. Musisz pokonać wszystkie rzadkie i unikalne wrogie jednostki, aby oczyścić obszar z korupcji i przejść dalej. Jeśli jednak zginiesz, obszar uznaje się za niezaliczony i musisz poszukać innej drogi.
Węzły Atlasu
Korzystaj z ikon każdego węzła i symboli nad obszarami na Atlasie, aby określić wyzwania i nagrody dostępne w danym miejscu.
- Bossowie (bardzo wymagający, ale nagradzający).
- Wieże (to Precursor Towers – odkrywają mapę i możesz używać Tabletek do wzmacniania otaczających stref).
- Mechaniki ligowe (nawiązują do aktywności endgame, np. hand = breach).
- Korupcja Bestii (specjalne strefy z przeklętymi modyfikatorami, są pod wpływem efektu Beyond).
- Kryjówki (Twoja baza wypadowa).
- Wędrowni handlarze (Roving Merchants).
- Miasta (powiązane z poszczególnymi frakcjami Wraeclast).
- Specjalne Mapy, takie jak Untainted Paradise (zapewniające duży bonus do doświadczenia).
- Realmaty / Skarbce Relikwii (aktualnie nieznane).
W trakcie eksploracji napotkasz różne typy zawartości. Zazwyczaj dodają one element zagrożenia oraz nagrody. Na przykład Artefakty Prekursora (Precursor Artifacts) wzmacniają pobliskie potwory, ale jeśli pokonasz strażników, możesz zdobyć wzmocnienie dla siebie. Znajdują się tam również silne skrzynie (strongboxes), które oferują szeroką gamę łupów, ale zawsze są chronione przez potwory. Używaj walut craftingu, aby modyfikować poziom trudności i nagrody.
Gdy napotkasz skorumpowanego, krystalicznego potwora, spróbuj go pokonać, aby zdobyć potężną esencję. Te ulepszenia dodają specyficzne afiksy, pozwalając na większą kontrolę nad wynikami craftingu.
Kamienie Drogi (Waystones) i Tabletki (Tablets)
Podobnie jak w przypadku wielu rzeczy w Path of Exile 2, możesz używać różnych przedmiotów walutowych do craftingu na swoich Kamieniach Drogi. Tworzenie Kamieni Drogi zwiększa zarówno poziom zagrożenia, jak i potencjalne nagrody.
- Prefiksy są korzystne: zwiększają łupy, liczbę potworów i inne bonusy.
- Sufiksy są karami: szukaj takich, które obniżają twoją obronę lub uniemożliwiają normalne działanie twojej budowy postaci.
Podział Kamieni Drogi
Kamienie Drogi są podzielone na różne poziomy, zaczynając od Tieru I (1) i kończąc na Tierze XVI (16). Gdy osiągniesz poziom 68 i odblokujesz urządzenie map, zaczynasz od używania Kamieni Drogi I poziomu. Wraz ze wzrostem poziomu postaci i jej siły możesz podjąć się bardziej niebezpiecznych Kamieni Drogi.
Im wyższy poziom Kamienia Drogi, tym potwory stają się bardziej niebezpieczne, poziom obszaru wyższy, a nagrody liczniejsze.
- Tiers I-V: Białe Kamienie Drogi.
- Tiers VI-X: Żółte Kamienie Drogi.
- Tiers XI-XVI: Czerwone Kamienie Drogi.
Tiers XIV, XV i XVI są szczególnie hojnie nagradzające.
Tabletki (Tablets)
Podczas realizacji mechanik ligowych zdobywasz Tabletki. Jest to system, który wzmacnia sam siebie i pozwala na głębsze doświadczenie poszczególnych mechanik. Na przykład, jeśli ukończysz Breach (Szczelinę) i zdobędziesz Tabletkę Breach, możesz ją poświęcić w Wieży Prekursora (Precursor Tower). Wówczas wszystkie pobliskie mapy będą zawierały Szczeliny, które upuszczają więcej Tabletek Breach. Warto zwrócić uwagę na wieże z nakładającymi się efektami, aby uzyskać jeszcze więcej korzyści.
Możesz również tworzyć Tabletki przed ich aktywacją w Wieży Prekursora, aby dodać jeszcze więcej bonusów do sąsiednich map.
Drzewko Atlasu
Podczas eksploracji map zdobywasz punkty pasywne Atlasu. Możesz je wykorzystać, aby jeszcze bardziej ulepszyć swoje doświadczenie endgame. Główne drzewo pozwala ci na postępy poprzez oczyszczanie map. Dodatkowo istnieją drzewka dla każdej z mechanik ligowych, a także jedno dedykowane najtrudniejszym bossom w Path of Exile 2. Jest to system dostosowywania, dzięki któremu możesz zwiększać liczbę potworów na mapach lub sprawiać, że będą one bardziej opłacalne.
W miarę odblokowywania różnych pasywnych punktów Atlasu zyskujesz większą możliwość personalizacji. Musisz jednak starannie wybierać, w co chcesz inwestować, ponieważ nie otrzymasz wystarczającej liczby punktów, aby odblokować wszystko. Na szczęście każda mechanika ligowa ma swoje własne punkty, więc nie musisz wybierać między nimi. W ramach drzewka możesz specjalizować się w konkretnych aspektach, opierając się na nagrodach, których szukasz.
Najtrudniejsi Bossowie (Pinnacle Bosses)
W Path of Exile 2 istnieje kilku przerażających bossów, z którymi możesz się zmierzyć w ramach doświadczeń z mapowaniem. Na przykład złożony Breachlord Xesht, We Who Are One, może być wyzwany poprzez ukończenie Szczelin (Breach) i zebranie odłamków szczelin, aby utworzyć kamień Breachstone. Każdy z tych bossów oferuje unikalne przedmioty oraz nagrody specyficzne dla mechaniki ligi. Najtrudniejsi bossowie posiadają cztery poziomy trudności, z których ostatni jest szczególnie wymagający.
Istnieje również specjalny boss dedykowany Atlasowi, którego można znaleźć w specjalnej cytadeli, czasami pojawiającej się na Atlasie. Aby wejść, musisz zebrać 3 klucze od różnych walczących frakcji znajdujących się na zewnątrz cytadeli. Wymaga to pokonania ich poruczników, zanim zmierzysz się z “uber” wersją bossa kampanii. Jeśli zginiesz podczas tego procesu, będziesz musiał ponownie namierzyć daną frakcję i spróbować jeszcze raz.
Mechaniki Ligowe
Podczas eksploracji Atlasu Światów napotykasz różnorodne mechaniki ligowe. Każda z nich stawia przed tobą inne wyzwania i oferuje unikalne nagrody, zachęcając do wypróbowania wszystkich, aby rozwijać swoją postać.
Breach (Szczelina)
Gdy znajdziesz Szczelinę, na mapie pojawiają się tajemnicze ręce. Dotknij ich, aby ujawnić ukryte demony czające się w świecie. Zabijaj te demony tak szybko, jak to możliwe, aby wydłużyć czas i zmaksymalizować swoje nagrody. Mechanika ta jest szczególnie korzystna dla postaci z wysoką szybkością czyszczenia map i nie wymaga dużych obrażeń przeciw pojedynczym celom.
Nagrody za Szczeliny (Breach Rewards)
Podczas oczyszczania Szczeliny możesz zdobywać różnorodne nagrody.
Katalizatory: Zwiększają jakość biżuterii, co wzmacnia działanie jej modyfikatorów. Na przykład możesz użyć katalizatora na swoim pasie, aby zwiększyć ogólną pulę zdrowia.
Pierścienie Szczelin (Breach Rings): Są wyjątkowe, ponieważ ich jakość można podnieść aż do 50%, zamiast standardowych 20%.
Te nagrody sprawiają, że Szczeliny są szczególnie wartościowe dla graczy szukających sposobów na poprawę statystyk swojej postaci.
Boss Szczeliny (Breach Boss)
Jeśli masz szczęście, możesz znaleźć odłamki szczelin (breach splinters). Po zebraniu ich wystarczającej liczby możesz wyzwać ostatecznego bossa szczelin, Xesht “We Who Are One”. Jest to niebezpieczna walka szczytowa, która łączy moce wszystkich żywiołowych władców szczelin (breachlords).
Jeśli uda ci się zwyciężyć, możesz mieć szansę na zdobycie jednego z unikalnych przedmiotów demona.
Pasywy Atlasu dla Szczelin (Breach Atlas Passives)
Istnieje wiele pasywnych umiejętności w Atlasie związanych ze Szczelinami, które zwiększają trudność domeny, dodają wzmocnienia do “Zaciskających Rąk” (Clasped Hands) i poprawiają łupy.
Możesz zdobyć więcej tych pasywów, pokonując najtrudniejszych bossów szczytowych (pinnacle bosses). Dzięki tym umiejętnościom możesz dostosować doświadczenie eksploracji Szczelin do swojego stylu gry.
Ekspedycja (Expedition)
Współpracuj z Kalgurańczykami, aby odkopać pozostałości starożytnej cywilizacji. Te pozostałości mogą być nieco “rozgniewane” w agresywnie nieumarłym znaczeniu tego słowa. Po ich ponownym pokonaniu pamiętaj, aby zebrać cenne relikty. Mechanika rozpoczyna się od rozmieszczania materiałów wybuchowych.
Wszystko, co znajdzie się w promieniu eksplozji, zostaje aktywowane: mogą to być potwory do walki, skrzynie do otwarcia lub pozostałości. Pozostałości zwiększają nagrody za wszystkie kolejne potwory i skrzynie w sekwencji, ale wiążą się z potężnymi negatywnymi efektami, takimi jak odporność na rodzaje obrażeń.
Unikaj pozostałości, które sprawiają, że wyzwanie staje się zbyt trudne lub blokuje twoją budowę postaci, ale postaraj się aktywować ich jak najwięcej, aby zmaksymalizować nagrody.
Handlarze Ekspedycji (Expedition Vendors)
Po ukończeniu kilku ekspedycji możesz handlować z Kalgurańczykami. Rog jest szczególnie interesującym handlarzem, ponieważ oferuje specjalną formę craftingu, która pozwala tworzyć bardzo potężne przedmioty poprzez ulepszanie poziomów istniejących modyfikatorów.
Alternatywnie możesz handlować z innymi handlarzami, takimi jak Gwennen, Tujen i Dannig, którzy również oferują unikalne możliwości i przedmioty. Wybierz handlarza w zależności od swoich potrzeb i strategii rozwoju postaci.
Dzienniki Ekspedycji (Expedition Logbooks)
Jeśli chcesz specjalizować się w Ekspedycji, warto rozważyć używanie dzienników ekspedycji. Te mapy są jedną wielką ekspedycją. Ponieważ dostępnych jest więcej materiałów wybuchowych i pozostałości, otrzymujesz większe nagrody, ale oznacza to również, że potwory pojawiające się na późniejszych etapach mapy są znacznie bardziej niebezpieczne.
Jeśli masz szczęście, możesz znaleźć jednego z rzadkich bossów ekspedycji ukrytego w dzienniku.
Czasami eksplozje mogą odkryć dostęp do Olorotha, jednego z najtrudniejszych bossów związanych z mechaniką Ekspedycji. Przygotuj się dobrze na takie wyzwania, aby zmaksymalizować nagrody!
Pasywy Atlasu dla Ekspedycji (Expedition Atlas Passives)
Ukończenie ekspedycji daje ci pasywne punkty Atlasu, które możesz wykorzystać, aby jeszcze bardziej ulepszyć mechanikę ekspedycji. Szczególnie interesującym węzłem jest Extreme Archaeology, który zastępuje sekwencję eksplozji jednym potężnym wybuchem.
Pamiętaj, aby unikać wszystkiego, co może znacząco utrudnić twoją budowę postaci, ale poza tym ten węzeł zamienia ekspedycję w proces wymagający jednego kliknięcia!
Rytuał (Ritual)
Podczas eksploracji Wraeclast zwracaj uwagę na rytuały. Przywołują one potwory, które zostały zabite w ich obrębie, aby je poświęcić. Gdy aktywujesz rytuał, krąg zamyka się, tymczasowo odcinając cię od reszty mapy.
Twoim zadaniem jest zabić wszystkie potwory wewnątrz kręgu, aby zakończyć spotkanie i zdobyć trybut, który możesz wykorzystać na końcu. Potwory, które pokonasz w rytuale, przeniosą się do następnych rytuałów na mapie.
Ciekawą cechą rytuałów jest to, że kiedy nakładają się na inne mechaniki ligowe, możesz przywołać także część potworów z tych mechanik. To sprawia, że rytuały są jeszcze bardziej interesujące i wymagające.
Nagrody za Rytuały (Ritual Rewards)
Ukończenie rytuałów przynosi różnorodne nagrody, spośród których najcenniejsze są Omens (Omeny). Są to specjalne przedmioty, które działają z twojego ekwipunku, gdy zostaną spełnione odpowiednie warunki.
Na przykład:
- Omen of Dextral Annulment: Sprawia, że twój następny Orb of Annulment usunie tylko modyfikator sufiksu.
- Omen of Greater Exaltation: Sprawia, że twój następny Exalted Orb doda 2 modyfikatory zamiast 1.
Te Omeny dają potężne efekty craftingu, które można wykorzystać do tworzenia niesamowitych przedmiotów na końcowy etap gry!
Boss Rytuału (Ritual Boss)
King in the Mists to szczytowy boss powiązany z mechaniką Rytuału. Obecnie niewiele wiadomo o wersji tej walki w Path of Exile 2.
Jeśli jednak chcesz się przygotować, możesz zapoznać się z wersją tej walki z Path of Exile 1, aby poznać niektóre mechaniki, których boss może używać w nowej odsłonie gry.
Beyond
Jeśli lubisz korumpować swoje mapy, możesz napotkać mechanikę Beyond. Zabijanie wrogów blisko siebie tworzy portale do świata opanowanego przez plagę. Demony z tych portali agresywnie atakują twoją mapę. Zabijaj je, aby zdobywać specjalne nagrody, ale uważaj – zbyt wiele portali może przytłoczyć twoją postać.
Delirium
To nie tylko głos w twojej głowie – to głos Tang’Mazu. Gdy twoja mapa znajduje się pod wpływem Delirium, srebrzysta, szara mgła wypełnia mapę, ujawniając niebezpieczne stworzenia i sprawiając, że wszyscy wrogowie na mapie stają się bardziej niebezpieczni, ale też bardziej opłacalni do pokonania. Spróbuj oczyścić mapę przed upływem czasu, aby zdobyć specjalne oleje, które możesz użyć do ulepszania swoich map i przedmiotów.
Podczas działania efektów Delirium zwiększasz swoje nagrody, ale im głębiej wędrujesz we mgle, tym potężniejsi stają się twoi przeciwnicy. Wraz z postępem demoniczne manifestacje opanowują potwory i uwalniają nowe ataki, co czyni wyzwanie coraz trudniejszym.
Nagrody za Delirium (Delirium Rewards)
Na przykład możesz używać przedmiotów takich jak Distilled Emotions, w tym Distilled Ire czy Distilled Paranoia, aby wzmocnić swój amulet, dodając efekty jednego z wyróżniających się pasywnych węzłów na drzewku umiejętności. To jest przydatne, ponieważ pozwala zdobyć coś, co normalnie jest poza zasięgiem twojej klasy lub oszczędza punkty na mniej użytecznych węzłach. Alternatywnie możesz je wykorzystać, aby nałożyć warstwy Delirium na mapy, zwiększając ich trudność i nagrody.
Delirium Simulacrum
To szczytowe wyzwanie dla Delirium. Walczysz w nim z falami potworów o rosnącym poziomie trudności. Każda kolejna fala oferuje lepsze łupy, ale zwiększa też ryzyko. Jeśli zajdziesz wystarczająco daleko, możesz napotkać bossów, takich jak Omniphobia lub Kosis.
Endgame Sekhemas
Próby Sekhemów (Trials of Sekhemas) pojawiają się również w endgame i oferują unikalne nagrody w postaci klejnotów (jewels). Możesz zdobyć różne klejnoty, w tym takie, które są ekskluzywne dla tego wyzwania. Te klejnoty można osadzić w drzewku pasywnych umiejętności, aby uzyskać różnorodne efekty.
Podczas prób wciąż używasz Honoru, a twoje zdrowie i obrona zapewniają premie skalujące w ramach tych wyzwań, co ułatwia wygnańcom stanie się Sekhemami.
Niektóre klejnoty zapewniają afiksy, podobnie jak przedmioty, ale inne są bardziej interesujące, ponieważ modyfikują wszystkie twoje pasywne umiejętności w obrębie swojego promienia. Mogą dodawać nowe efekty, wzmacniać istniejące pasywy lub całkowicie je przekształcać w coś zupełnie innego. Jak w przypadku wielu innych rzeczy w Path of Exile 2, możesz wytwarzać klejnoty, więc oszczędzaj swoje waluty i przygotuj się na próby ulepszania.
Podczas wykonywania wersji endgame Prób Sekhemów eksploruj cztery poziomy, walcz z większą liczbą bossów i wypatruj potężnych, unikalnych klejnotów, które mogą znacząco wzmocnić twoją postać.
Relikty (Relics)
Relikty są systemem metaprogresji dla Prób (Trials). Są to przedmioty, które można tworzyć, zapewniające trwałe efekty. W miarę postępów w Próbach odblokowujesz kolejne sloty na relikty.
Możesz używać reliktów, aby zwiększyć liczbę kropli Świętej Wody (Sacred Water) lub ułatwić radzenie sobie z trudnymi karami w wyzwaniach. Relikty znacząco pomagają w pokonywaniu bardziej wymagających etapów gry.
Endgame Chaos Gods
Endgame’owe Inskrybowane Ultimata (Inscribed Ultimatums) mogą osiągnąć nawet 10 fal, co oferuje jeszcze więcej nagród. Jest to świetny sposób na zdobywanie Vaal Orbs, które możesz wykorzystać do potężnych korupcji na swoim ekwipunku.
Inskrybowane Ultimata można wytwarzać, a niektóre ich modyfikatory sprawiają, że próba staje się bardziej niebezpieczna, podczas gdy inne pozwalają ci ryzykować walutą. Na przykład możesz postawić 13 Exalted Orbs, ryzykując ich utratę w przypadku porażki, ale zdobywając 26, jeśli wygrasz.
To wyzwanie oferuje wysokie ryzyko, ale też ogromne nagrody dla odważnych graczy!
Gniazda i Rdzenie Dusz (Sockets and Soul Cores)
Dodanie gniazda to jeden z efektów korupcji, ale istnieje znaczne ryzyko, że zniszczysz swój przedmiot. Jeśli jednak się powiedzie, możesz uzyskać +1 gniazdo ponad limit danego przedmiotu. Znalezienie przedmiotów z gniazdami i wypełnienie ich korzystnymi runami lub rdzeniami dusz to doskonały sposób na zwiększenie mocy w endgame. Jednak w trakcie kampanii nie martw się zbytnio o to, ponieważ takie przedmioty są rzadko spotykane.
Rdzenie Dusz (Soul Cores) to specjalny rodzaj przedmiotu z gniazdami, dostępny wyłącznie w Próbie Boga Chaosu (Trial of the Chaos God). Oferują potężniejsze bonusy, zakładając, że uda ci się przetrwać starożytne próby.
Walka z Trialmasterem (Trialmaster Boss Fight)
Na końcu Prób Boga Chaosu znajduje się Trialmaster, który jest szczytowym bossem związanym z tą mechaniką. Niewiele wiadomo o walce, ale można oczekiwać doskonałych dialogów, które podkreślą jego powrót.
Spotkanie ze Szczytowym Bossem (Pinnacle Encounter)
W Atlasie Światów pojawia się Forteca otoczona ogromnym labiryntem. To miejsce, w którym znajduje się szczytowy boss Atlasu. Aby uzyskać do niego dostęp, musisz eksplorować pobliskie miasta i namierzyć trzech liderów frakcji, zdobywając ich unikalne klucze. Po połączeniu tych kluczy możesz wejść do Fortecy i zmierzyć się z wyzwaniem.
Przed dostępem do lidera frakcji musisz pokonać dwóch poruczników. Każdy lider frakcji jest „uber” wersją bossa z kampanii. Musisz pokonać zarówno poruczników, jak i lidera frakcji bez umierania – w przeciwnym razie lider przenosi się do innego miasta i trzeba go szukać od nowa.
Jeśli uda ci się wejść do Fortecy i ukończyć wyzwanie, czekają na ciebie unikalne nagrody oraz specjalne drzewko umiejętności pasywnych. To ogromne wyzwanie, ale nagrody są tego warte!
Pakiety Wsparcia (Supporter Packs)
W trakcie ujawnienia Path of Exile 2 omówiono także pakiety wsparcia dla wczesnego dostępu. Pakiety zaczynają się od 30 USD, co daje dostęp od 6 grudnia.
Dodatkowo, każdy, kto wcześniej wydał co najmniej 480 USD, automatycznie otrzymuje dostęp. Dostępne są również inne pakiety wsparcia, a wyższe poziomy oferują dodatkowe fizyczne nagrody.
To doskonała okazja, aby uzyskać wczesny dostęp do gry i wesprzeć jej twórców!
Najpopularniejsze pytania
Jakie było główne założenie dla Early Access w Path of Exile 2?
Grinding Gear Games chciało, aby Early Access było kompletnym doświadczeniem przypominającym pełną grę, a nie zaledwie podstawową wersją testową. Zespół skupił się na dostarczeniu dużej ilości treści, szczególnie w endgame, aby zaspokoić oczekiwania graczy.
Dlaczego priorytetem był endgame zamiast ukończenia kampanii?
Twórcy zrozumieli, jak ważne jest dostarczenie rozbudowanego endgame’u, aby sprostać oczekiwaniom graczy ARPG. W związku z tym przesunęli swoją uwagę z ukończenia Aktu 4, 5 i 6 na projektowanie angażujących systemów endgame, wiedząc, że sama kampania nie utrzymuje graczy na dłużej.
Jak zespół poradził sobie z przesunięciem priorytetów w rozwoju gry?
Zmiana z pracy nad kampanią przez pięć lat na projektowanie endgame’u była wyzwaniem, ale zespół zrozumiał, jak ważne jest to dla doświadczeń graczy.
Jak Path of Exile 2 konkuruje z dziedzictwem Path of Exile 1?
Rywalizacja z samym sobą była wyzwaniem, szczególnie w kwestii rozmiaru endgame’u. Twórcy są pewni swojej decyzji, uruchamiając Early Access z siedmioma różnymi systemami endgame, co pozwala im konkurować z poprzednikiem.
Jak Path of Exile 2 ewoluowało od początkowego pomysłu?
Początkowo Path of Exile 2 miało być jedynie aktualizacją modeli postaci. Projekt jednak rozrósł się do pełnoprawnej kontynuacji z nową kampanią, potworami, unikalnymi bossami i licznymi aktywnościami endgame.
Co wyróżnia projektowanie bossów w Path of Exile 2?
Gra oferuje dobrze zaprojektowanych, zapadających w pamięć bossów w każdej części kampanii. To znacznie zwiększyło czas rozwoju, ale podniosło jakość gry.
Jakie emocje towarzyszą premierze Early Access?
Zespół czuje zarówno ekscytację, jak i nerwowość ze względu na skalę systemów i funkcji w Path of Exile 2. Dla części zespołu jest to pierwsza gra, którą wydają.
Jak długo gracze będą zaangażowani w betę i kolejne ligi?
Zakres Early Access sprawia, że gracze potrzebują miesięcy na przejście dostępnych treści. Twórcy uważają, że gracze poświęcą temu znacznie więcej czasu niż typowej lidze z Path of Exile 1.
Czy podczas bety będą miały miejsce resety?
Tak, planowane są okresowe resety powiązane z większymi aktualizacjami. Postacie z ligi Early Access zostaną przeniesione do lig historycznych po pełnej premierze.
Jakie jest podejście do balansu trudności i ekonomii?
GGG monitoruje opinie i dostosowuje trudność według potrzeb. Zmiany dotyczą również przegiętych lub błędnych interakcji między przedmiotami, gemami i systemami.
Jak poprawiono system flaszek w Path of Exile 2?
System flaszek został uproszczony. Teraz gracze mają stałą flaszkę życia i many, a flaszki użytkowe zastąpiły talizmany, które działają w określonych warunkach, np. Thawing Charm zapewnia odporność na zamrożenie.
Czego nauczył się zespół o projektowaniu statystyk, takich jak Zręczność?
Dyskusje na temat funkcji Zręczności trwały wiele godzin. Ostatecznie powrócono do klasycznego “Accuracy” jako najprostszego rozwiązania.
Jaka jest rola opinii graczy w Early Access?
Early Access jest kluczowy dla zbierania opinii społeczności, aby dopracować mechaniki, trudność i systemy endgame.
Jak wygląda balansowanie podczas bety?
Zespół jest otwarty na dynamiczne rozwiązania. Jeśli funkcja lub system nie działa, są gotowi całkowicie je przeprojektować.
Jaka jest roadmapa nowych treści w Early Access?
Zespół planuje regularne aktualizacje treści, w tym klasy, takie jak Druid czy Łowczyni (Huntress).
Jaki jest plan dla Path of Exile 1 podczas bety Path of Exile 2?
Path of Exile 1 będzie nadal otrzymywać aktualizacje, z nową ligą planowaną na luty. Po stabilizacji Path of Exile 2 część zasobów wróci do rozwijania pierwszej części.
Jakie zmiany wprowadzono w narracji Path of Exile 2?
Gra skupia się na immersyjnej narracji z filmowymi wstawkami, grafiką między aktami i lore dostarczanym podczas kampanii.
Jakie różnice są w strukturze endgame w Path of Exile 2?
Endgame oferuje wiele aktywności, takich jak:
- Próby (Trials) – lochy typu rogue-lite.
- Mechaniki ligowe na mapach.
- Łowy na bossów – z Uber Pinnacle Boss oferującym najwyższy poziom trudności.
Jak zaprojektowano system Atlasu w Path of Exile 2?
Atlas jest dynamicznym, poziomym i nieskończonym systemem map w 3D. Layout każdej ligi jest generowany proceduralnie.
Jak crafting został zreformowany w Path of Exile 2?
Crafting jest bardziej przystępny, a waluty częściej wypadają. Exalted Orbs mogą pojawić się już w Akcie 1. Crafting obejmuje materiały, rdzenie Ezomyte i omeny do tworzenia unikalnych przedmiotów.
Jak działają mechaniki śmierci?
W kampanii gracz wraca do ostatniego punktu kontrolnego, podczas gdy w endgame śmierć kończy mapę, co zwiększa stawkę ryzyka.